reklama

O slobodnom softvéri na hodinách informatiky

Informatiku vyučujem na gymnáziu už niekoľko rokov. Pri tvorbe jej obsahu som sa opieral hlavne o učebné osnovy a cieľové požiadavky na maturitné skúšky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (58)

Keďže pre informatiku máme posilnenú časovú dotáciu, vyučujeme aj napríklad: programovanie v ROBOLABe a PHP a oboznamujeme študentov s databázami MySQL a programovaním v lego Mindstorms.

Študenti mali v ankete možnosť sa vyjadriť - čo by radi doplnili do obsahu vyučovania informatiky. Väčšina z nich si žiadala doplniť obsah o prácu s ďalším slobodným softvérom. (Doteraz už pracovali s Firefoxom, Audacity, Apache, PHP a MySQL.)

Do časovo tematických plánov som v septime vložil tému: Alternatívny softvér. Študenti už v tomto čase poznajú kancelársky balík MS Office a vektorový grafický program Zoner Callisto.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V rámci alternatívneho softvéru spoznávajú postupne:

Open Office - Inkscape - GIMP - Scribus.

V OpenOffice si skúšajú úlohy, ktoré predtým riešili v MS Office. Prechádzame postupne textový editor, tabuľkový kalkulátor i tvorbu prezentácií. Grafický editor OpenOffice Draw používame aj neskôr na kreslenie vývojových diagramov pri algoritmoch. V Inkscape kreslíme základné vektorové obrázky - podobne ako v Zoner Callisto. GIMP umožňuje omnoho viac ako Skicár z Windows. Množstvo funkcií a práca s vrstvami vytvára dobrý základ pre prácu s grafikou. V Scribuse vytvárame pohľadnicu alebo poster na výstavu. Ako DTP program umožňuje aj tvorbu plagátov, letákov a brožúr s dobrým tlačovým výstupom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvé dojmy študentov boli spočiatku rozpačité. Majú už určitý návyk pri práci s klasickými programami, čo ich trocha blokuje. Menu spomínaných programov je podobné, ale predsa len odlišné. Po základnom zorientovaní sa v menu a objavení „svojich" funkcií a nových možností si zvykajú a niektorí ich používanie uprednostňujú aj pri práci doma.

V treťom roku výučby tejto témy môžem skonštatovať, že jej zaradenie bolo opodstatnené a úspešné.

Miroslav Vojtek

Miroslav Vojtek

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

stredoškolský učiteľ informatiky a fyziky Zoznam autorových rubrík:  Vyučovanie informatikySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu