Keďže pre informatiku máme posilnenú časovú dotáciu, vyučujeme aj napríklad: programovanie v ROBOLABe a PHP a oboznamujeme študentov s databázami MySQL a programovaním v lego Mindstorms.
Študenti mali v ankete možnosť sa vyjadriť - čo by radi doplnili do obsahu vyučovania informatiky. Väčšina z nich si žiadala doplniť obsah o prácu s ďalším slobodným softvérom. (Doteraz už pracovali s Firefoxom, Audacity, Apache, PHP a MySQL.)
Do časovo tematických plánov som v septime vložil tému: Alternatívny softvér. Študenti už v tomto čase poznajú kancelársky balík MS Office a vektorový grafický program Zoner Callisto.
V rámci alternatívneho softvéru spoznávajú postupne:
Open Office - Inkscape - GIMP - Scribus.
V OpenOffice si skúšajú úlohy, ktoré predtým riešili v MS Office. Prechádzame postupne textový editor, tabuľkový kalkulátor i tvorbu prezentácií. Grafický editor OpenOffice Draw používame aj neskôr na kreslenie vývojových diagramov pri algoritmoch. V Inkscape kreslíme základné vektorové obrázky - podobne ako v Zoner Callisto. GIMP umožňuje omnoho viac ako Skicár z Windows. Množstvo funkcií a práca s vrstvami vytvára dobrý základ pre prácu s grafikou. V Scribuse vytvárame pohľadnicu alebo poster na výstavu. Ako DTP program umožňuje aj tvorbu plagátov, letákov a brožúr s dobrým tlačovým výstupom.
Prvé dojmy študentov boli spočiatku rozpačité. Majú už určitý návyk pri práci s klasickými programami, čo ich trocha blokuje. Menu spomínaných programov je podobné, ale predsa len odlišné. Po základnom zorientovaní sa v menu a objavení „svojich" funkcií a nových možností si zvykajú a niektorí ich používanie uprednostňujú aj pri práci doma.
V treťom roku výučby tejto témy môžem skonštatovať, že jej zaradenie bolo opodstatnené a úspešné.